*

zzz333

Yayoi Kusama, Japanin kansallisaarre...

  • Vaikuttava veden ympäröimä peilihuone, (Sielujen hohtava valo)
    Vaikuttava veden ympäröimä peilihuone, (Sielujen hohtava valo)
  • Mirror Room (Kurpitsa) 1992
    Mirror Room (Kurpitsa) 1992
  • Kurpitsojen maailma...
    Kurpitsojen maailma...
  • Phallic girl (Fallinen tyttö)
    Phallic girl (Fallinen tyttö)
  • Nimetön, 1967
    Nimetön, 1967
  • Äärettömyyden peilihuoneessa sai neljä katsojaa olla keskenään yhden minutin.Vaikuttava kokemus.
    Äärettömyyden peilihuoneessa sai neljä katsojaa olla keskenään yhden minutin.Vaikuttava kokemus.
  • Yayoi Kusama, Japanin kansallisaarre...
  • Yayoi Kusama, Japanin kansallisaarre...
  • Tästä sukellus suoraan toiseen maailmaan...
    Tästä sukellus suoraan toiseen maailmaan...
  • Muistutus Pyhäinmiestenpäivästä ja Halloween päivästä, joka sopii nyt hyvin tähän teemaan:)
    Muistutus Pyhäinmiestenpäivästä ja Halloween päivästä, joka sopii nyt hyvin tähän teemaan:)

Yayoi Kusama In Infinity, oli näyttely, joka ei jätä ketään katsojaa kylmäksi. Enkä myöskään ihmettele, että miksi Kusamaa on pidetty 60-luvun avantgarden keskeisenä nimenä ja poptaiteen uranuurtajana. Kusaman tunnetuinpiin läpimurtoteoksiin kuuluvat Infinity Net-sarjan teokset, joiden pinta on täytetty käsin maalatuilla puoliympyröillä, jää vaikuttamaan näkökenttään vielä näyttelyn jälkeenkin.  Lukemattomilla pehmopeniksillä päällystetyissä teoksissa on ajankohtaan hyvin sopivaa feminististä otetta...

Myöskin  helsinkiläisille on jäänyt mieleen viime kesältä  Espanpuiston  puunrunkoihin puetut pilkulliset  vaatteet, joita minäkin olen täällä kuvissani jo aikaisemminkin esitellyt.

Kusama itse on todennut, että hänen taiteensa on sairauden aikaan saamaa taidetta ja lääke sitä vastaan. Jo pienenä tyttönä hän istui kukkapellolla ja aisti, kuinka kukat puhuivat hänelle ja niillä oli kasvot.  1977 Kusama pyysi itse päästä asukkaaksi tokiolaiseen mielisairaalaa, jossa hän asuu edelleen, vaikka hänen työhuoneensa on sairaala-alueen ulkopuolella.  Kusama kävi ensin Japanissa taidekoulua ja myöhemmin hän asui  New Yorkissa 1957-1973. Siellä hän perusti useita yrityksiä ja myi suunnittelemiaan pilkullisia vaatteita.  

Happeningit ja hänen monien teostensa "pehmeät" genitaaliaiheet olivat siedätystä asioista, jotka hän koki pelottavaksi tai vastenmieliseksi.  Elämänkerrassaan Kusama toteaa, ettei hän välitä seksistä. Ja tänään jo nyt iäkäs 87-vuotias taiteilija ei enää matkusta mihinkään näyttelyidensä avajaisiin ja Financial Timesin mukaan toimittaja kuvaa häntä ihmiseksi, joka unohtaa usein keskustelussa sen punaisen langan. 

1980-luvun alussa Kusama alkoi työstää kelta-mustaa kurpitsa-aihettaan, jossa täplien tavoin on tullut hänen tunnusmerkkinsä. Se on myös keskeinen osa teoksessa Miror Room (Pumpkin) Peilihuone ( Kurpitsa) vuodelta 1991.  Teoksessa on kauttaaltaan keltaisen huoneen, lattia ja katto peitetty mustilla täplillä. Keskellä huonetta on samoin katettu kuutio, ja jos kurkistaa kuution sisään sivussa olevasta aukosta, niin näkee peilien kattaman tilan täynnä pieniä ja suuria kurpitsaveistoksia.  Tämä "kurpitsapelto" oli esillä Venetsian Biennaalissa  vuonna 1993. Kusama olikin ensimmäinen taiteilija, joka oli kutsuttu pitämään yksityisnäyttely Japanin paviljongissa. Se oli myös osoitus siitä, kuinka merkittävän aseman hän oli luonut  kymmenessä vuodessa Tokion taidemaailmassa. 

Kusamalta on ilmestynyt myös romaani vuodelta 1984 ja useita runokokoelmia. Enpä malta olla laittamatta muutamaa riviä hänen runostaan "Onkalo ei vastaa" (1989)  teoksesta  "Kakunaru urei- Kusama shishu, Juritsu shobo, 2005 "

 " ...onkalo missä pimeydessä lymyät

tietämättä muotoa tunnustelen käsilläni otan syliin

tahdon kertoa  roihuavasta vihastani

oi onkalo pimeään piiloutuva sateen pieksämä

puuterilumiseen hyytäävään sydäntalveen haudattu

kestäen miljardien vuosien vihan ajan erottamina olen silmätysten

halliten roihuavan rakkauden rinnassani..."

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Hamin aulassa (hamhelsinki.fi #HamHelsinki) oli myöskin hauskoja pieniä lappuja esillä eri kielillä, joissa oli kysymyksiä mitä mieltä katsoja on muun muassa: "Museon kamalin teos? Tuijotuskisa, ja Menikö pitkäksi eilen?" ym. ja tarkennuskin oli kysymykselle riittävän kattava jatkokirjoituksessa.

Yksi näistä kiinnitti huomioni, eli "Keksi oma tapasi kokea HAM"
"Nämä olivat vain meidän ehdotuksiamme. Keksitkö jotain hauskempaa?"

Kyllä minä vain sen keksin ja vielä varsin nopeasti! Älkää jättäkö käyttämättä tilaisuutta nähdä näitä mieleenpainuvia ja merkittävän pop-taiteen mestarin, vanhan, mutta kiinnostavan Kusaman teoksia!

Käyttäjän ellelazarov kuva
Elle Marketta Lazarov

Kiitos Kaija erittäin kiinnostava juttu.
Onkohan hänelle sairaus enempi siunaus, kuin kärsimys?
Suunnittelen retkeä Helsinkiin!

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Kiva, jos tykkäsit Elle Marketta. Kyllä vain kannattaa suunnitella retkeä niin, että ottaa Kusaman kärkijoukkoon. HAMissa oli näyttely myöskin Muumimamma Tove Janssonilta ja katsoimme sen Kusaman jälkeen, mutta olisi pitänyt tehdä toisinpäin. Nyt Toven nuoruuden perinteiset maalaukset tuntuivat perin vanhanaikaisilta ja värittömiltä. En siellä nyt kauaa edes viihtynytkään, kun veri vetää kohti Kusaman pilkkuja ja erikoisia "ääreettömyyksiä".

Melkein luulisin, että Kusaman sairaus on ollut hänen taiteelleen hyödyksi, koska hän näkee ja kokee asiat ehkä monipuolisemmin ja myöskin rohkeammin kuin me tavalliset tylsät tavikset:)
Kusamaa onkin kutsuttu myös "naispuoliseksi" Andy Warholiksi.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Sairaus ei ole este asioiden näkemiselle ja ilmaisemiselle toisin. Kiinnostavia töitä. Tässä taiteiljassa on jotain uskomatonta voimaa.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Kiitos Irja. Luulen, että tämä on yksi kiinnostavin näyttely missä olen tämän vuoden aikana käynyt. Ehkä vain Rut Brykin näyttely pääsee edes lähelle tätä kokemusta, vaikka olenkin aika monta kiinnostavaa näyttelyä tänä aikana nähnytkin.

Ostin HAMin kaupasta myös kirjan Kusamasta ja se on todella kiinnostavaa luettavaa ja katsottavaa. Siinä on myös Kusaman neljä runoa, jotka antavat toisen Kulman hänen mielensä rikkaudesta, mutta myöskin syövereistä. Myöskin voimaa, kuten hyvin totesit Irja.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Tuosta ensimmäisestä kuvastani halusin vielä kertoa vähän enemmän. Siinä on keskellä "polku", joka johti "sillalle", ja tila oli täynnä näitä värikkäitä palloja niin katossa kuin seinissäkin...Tunnelma oli jännittävä jo senkin takia, että kapealta sillalta näytti olevan jyrkkä pudotus alimpaan kerrokseen, jos astuu harhaan pois polulta. Korkeapaikankammoista varmasti jännittää... Tosin siinäkin oli vain vettä, joka heijasti maisemaa vielä lisää..

Kuulin myöskin että viikonlopun kävijämäärät olivat jo siinä 3500 - 4000-paikkeilla päivässä. Kannattaa tietysti mennä arkisin, jos vain aika sallii, vaikka ovathan tilat itsessään aika suuria.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Ööh... tuota... miten tämän sanoisin?

Poptaiteelle jollain tavoin tyypillistä on määrän niin voimakas korostaminen, että se tuntuu muuttuvan laaduksi. Kun Andy Warhol moninkertaisti Campbellin keittopurkin kuvan, on loppu historiaa. Aggressiivinen värien käyttö tekee sekin taiteesta todella päällekäyvää. Tuontyyppisiä teoksia on (onneksi) mahdollista käydä kokemassa vain ajallisesti ja paikallisesti rajatuissa näyttelyissä, elleivät ne sitten tunkeudu painajaisiin yö yöltä.

"Fallinen tyttö" toi ensimmäisenä mieleeni käsitteen "peniskateus".

Ajatuksia herättävää taidetta, ehdottomasti! Ja Warholin alkuperäinen työhän ei toki ollut pelkkää monistamista, vaan keittovalikoiman erilaisten tölkkien kokoelma.

https://www.moma.org/explore/inside_out/inside_out...

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Kiitos Tuomo. Loistava kommentti, joka vastaa täysin myöskin omia ajatuksiani.

Palloilla täytetty huone ja peileillä ympäröity tila olivat minulle hetken hurmaa ja huumaa, josta kuitenkin jäi tosi hyvä mieli. Mieheni sanoi jälkeenpäin, ettei ole nähnyt minua niin innostuneen näköisenä pitkään aikaan... Näin itsekin tunsin.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

On muuten taiteiljalla pokkaa, kun hän kaikissa kuvissa on täysin hymytön ja suorastaan ilmeetön.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu Vastaus kommenttiin #9

Tuomo. Katsoin kaikki hänen kuvansa kirjasta ja totta on, ettei hän missään edes vienosti hymyile. Ei tainnut olla paljoakaan aihetta hymyyn? Koko elämä näyttää olleen hänellä täysin erilaista, kuin meillä taviksilla, joita naurattaa jo heti kun kuvanottaja niin käskee:)

Taide, joka ammentaa voimansa hallusinaatioista ja hän itse yritti pilkuilla ja palloilla "itsensä hävittämistä" (self- obliteration) Näin hän on sen kokenut ja toisteinen prosessi saa hänet unohtamaan itsensä, mutta samalla se on hänen taiteensa käyttövoima.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko Vastaus kommenttiin #10

Niin, hän on kärsinyt mielenterveysongelmista, mutta ne eivät ole koituneet hänen kohtalokseen, vaan taiteilija on korkeassa iässä ja edelleen työn touhussa.

Oliko näyttelyn esitteessä tai missään muussa yhteydessä mainintoja sponsoreista? Tuollaiset esillepanot eivät nimittäin synny ihan halvalla...

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu Vastaus kommenttiin #11

Ainoa maininta mitä olen nähnyt oli:
Skandinavian kiertuetta on tukenut JapanFoundation ja Japanin lentoja on tukenut Japan Airlines.
Yksittäisiä teosten lainaajia oli runsaasti ympäri maailmaa vähän kaikista merkittävistä museoista.

Esillepano oli todellakin komeaa ja teoksia oli kaikkiaan noin 200, joten tämä blogini antaa vain kalpean aavistuksen siitä mitä näyttelyssä on esillä. Onneksi se sentään kestää tammikuuhun asti, joten monille kai löytyy joku sopiva aika nähdä se omin silmin. Muistaen, että maanantaina se on suljettu, kuten yleensä kaikki taidemuseot ovat ympäri maailmaa.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset